Zoek je naar een manier om jouw advertenties effectiever te maken? Je wil meer aandacht trekken en vooral: meer klanten aantrekken. In dit artikel leer je precies hoe.
Ik herinner me nog heel goed hoe ik mijn eerste advertentie moest/mocht schrijven. Elke seconde was afschuwelijk.
Het ergste? Mijn werkgever had me deze opdracht gegeven omdat hij wist dat ik in mijn vrije tijd grote fan was van zelfstudie. Ik bestudeerde alle boeken die ik kon vinden over business, marketing en sales.
Ik had toen al enorm veel case studies gelezen over de grootste en succesvolste bedrijven ter wereld, maar… Dat toepassen op ons lokaal bedrijf? Ik had geen flauw idee!
Kijkend naar een wit en vooral leeg computerscherm,… Ik besefte dat dit mijn petje te boven ging. Hoe langer ik nadacht, hoe dommer ik me voelde. En ik wou zo graag aan mijn baas bewijzen dat je dit kon leren met zelfstudie.
DE reden waarom meeste reclames gewoonweg slecht zijn
… Dus besloot ik om me hier meer in te verdiepen. Op zoek naar de ‘geheime formule’ voor goede reclame.
Sommige bronnen raadden me aan om een schattig diertje of een babysnuit in de advertentie te gebruiken. Voor het ‘oooh’ effect.
Sommige bronnen raadden me net aan om dat zeker niet te doen. Het zou niet professioneel zijn.
Sommige bronnen raadden me aan om gewoon dezelfde boodschap keer op keer op keer te blijven herhalen.
Sommige bronnen raadden me net aan om ook dat zeker niet te doen. Herhaling zou mensen storen en zou hen vooral NIET tot klant overtuigen.
Omdat ik tegen een deadline aankeek, nam ik daarom maar een shortcut. Ik keek naar advertenties van onze concurrenten en deed dan grofweg hetzelfde. Zoals je het huiswerk van je klasgenoot zou kopiëren, en dan een beetje aanpast zodat het niet lijkt op een exacte kopie.
Ik liet het aan mijn baas zien, hij zei dat het ‘wel oké’ was en de reclame werd de wereld ingestuurd.
Enkele dagen gaan voorbij en ik hoor helemaal niets over resultaten. Dus ik weer naar mijn baas,.. Hij leek ietwat verward toen ik vroeg welke resultaten mijn advertentie genereerde.
“euhm… Wat bedoel je met resultaten?”
“Awel… De resultaten van de reclame die we uitstuurde? Brengt het extra leads binnen? Hebben er al mensen gebeld?” Vroeg ik hem.
Mijn baas lachte, leunde achterover in zijn bureaustoel en zei:
“Neeee Dieter. Dat is niet hoe reclame werkt. Deze advertentie was bedoeld om naamsbekendheid te creëeren. Branding, daar gaat het over. Begrijp je?”
Voor de goede huisvrede zei ik: ” natuurlijk, branding,… dat begrijp ik wel.”
Dat was een leugentje om bestwil. Want ik begreep echt niet hoe al die dure woorden over branding en awareness en imagebuilding,… ,… ons effectief meer verkopen gingen opleveren.
En nu, dik 5 jaar later, geef ik hier aan jou toe dat ik tegen mijn baas gelogen had. Maar hij loog toen ook tegen mij. Want ook hij had geen flauw idee waar hij over aan het praten was.
Fix uw marketing
Als we ergens geld aan spenderen, meten we resultaten.
Of we nu geld uitgeven aan machines, gebouwen, personeel, leveranciers, lunch,… Maakt geen verschil,.. We willen rendement, toch?
Toch, om een of andere reden, vinden we het normaal dat dit bij marketing niet zo is. We horen dan dure vaktermen om dat rendement te verstoppen. “branding, imago, naamsbekendheid, awareness,…,…” veel blah blah blah.
Vaak gebruiken marketeers dure termen, gecombineerd met een kleine tint superioriteit om jou te doen geloven dat jij de dommerik bent omdat je vraagt naar rendement.
Hier is de harde waarheid:
“Meeste bedrijven gooien minsten de helft van hun marketing budget in de vuilbak. Misschien wel meer dan de helft”
En het is exact dat wat me zodanig stoort als het gaat om marketing en reclame
Dus ging ik op onderzoek: “Hoe doe ik aan marketing zonder geld te verspillen?”
Ik besloot om dit helemaal te gaan uitzoeken. Op zoek naar DE formule voor effectieve marketing.
Het goede nieuws? Er is een formule.
Het slechte nieuws? Het heeft me 5 jaren aan studie en onwetendheid en frustratie gekost. Losse puzzelstukjes en halve boekdelen bij elkaar puzzelen om tot een goed geheel te komen. Heel veel testen en heel veel falen. Tot ik een strategie kon opmaken die echt werkt.
Mijn hele strategie over marketing en reclame voor lokale bedrijven met je delen? We zouden hier enkele dagen zitten… Dus deel ik met u mijn basisprincipe.
Mijn mening? Het beste principe om op heel uw bedrijf toe te passen.
Sommige lezers kennen het misschien wel. Het is “Pearson’s law” oftewel “de wet van Pearson“:
“Wat gemeten wordt, wordt beter”
Wil je snel en drastisch verbeteringen zien in jouw reclameresultaten?
Maak het meetbaar.
Hoe? Zorg voor een reactiemechanisme. “call to action” in elke advertentie. Oftewel: zorg ervoor dat elke advertentie de lezer aanzet om een bepaalde actie te ondernemen.
De actie die je wil stimuleren kan heel uiteenlopend zijn. Enkele voorbeelden: het aankopen van een product , aanmelden voor een nieuwsbrief, het boeken van een adviesgesprek,…
Hoe dan ook: Je stuurt reclame uit. Je zorgt voor een “call to action”. En dan ga je ernaar kijken als een scherpschutter.
Nu kan je gaan meten. Testen, meten, testen, meten. Zo ga je puzzelen en ontdekken wat werkt voor jouw doelgroep. En vooral: wat niet werkt.
Een van de allereerste dingen die ik doe als ik met klanten ga samenwerken is deze eenvoudige regel implementeren:
“Elke reclame die we uitsturen moet MEETBAAR zijn. Geen uitzondering”
Geen dure woorden meer. Geen vage marketing-hocus-pocus.
Meetbare, tastbare en betrouwbare resultaten.
Er zijn oneindig veel manieren om dit te gaan toepassen en het is mogelijk voor eender welk bedrijf. In eender welke sector.
Wil je weten hoe we dit zouden toepassen in jouw onderneming, vul dan vandaag nog ons contactformulier in.
Tot binnenkort,
Dieter.