“Heyyy, hoe gaat het makker? Nieuwe dingen waar je mee bezig bent?”
Een normale manier om iemand te groeten die je al lang niet meer gezien hebt.
Het valt op dat we bij mensen in onze omgeving steeds geïnteresseerd zijn in wat er nieuw is. We vragen niet naar oud nieuws, dingen die we al weten zijn vaak niet interessant.
Als we ’s avonds voor de tv zitten, verwachten we nieuwe dingen te zien. Dat grijpt onze aandacht. Nieuwe dingen grijpen onze aandacht.
Dat is exact wat we met goede marketing willen doen: aandacht vastgrijpen.
Dat is de reden dat wij als zelfstandige ondernemers nooit het gaspedaal kunnen loslaten als het gaat om adverteren.
‘Ad fatigue’, oftewel ‘advertentie-moeheid’ is een échte pandemie.
Social Media is geweldig op vele manieren. Nooit eerder hadden we zo gemakkelijk toegang tot onze ideale prospecten, nooit eerder hadden we zo veel bereik met enkele muisklikken vanuit het comfort van onze bureaustoel. Er is de mogelijkheid om zeer budgetvriendelijk op te schalen, er is de mogelijkheid om advertenties viraal te lanceren…
Gigantisch potentieel voor ons als ondernemer,
…. Maar …
Geen licht zonder donker, geen + zonder – kant …
Social media heeft ook zijn nadelige effecten. Het ’tiktok-effect’ betekent een afname van onze vaardigheid om onze aandacht te focussen. Alles moet snel, alles moet flitsen, alles moet vooral niet te lang duren. Scrollen door content gaat razendsnel, gemiddeld 1,05 seconden?! Dit betekent dat wij als ondernemers, binnen 1 seconde interesse moeten kunnen wekken bij potentiële klanten.
Voor onze maatschappij en voor onze jongeren wens ik écht dat dit fenomeen niet zou bestaan. Maar helaas is het er wel degelijk, en dan kunnen we niets anders dan onszelf er op aan te passen.
Het betekent dat onze klanten een gigantisch korte aandachtsspanne hebben. Volgens mij niet omdat ze dat zo willen, WEL omdat ze niet anders kunnen.
Hoe ga je anders om met een constante stroom van advertenties die 24/7/365 machinegeweer-gewijs op je afkomt? Snel filteren is de enige manier om met zoveel prikkels om te gaan.
Hoe gebruiken we dit in ons voordeel?
Wees gerust, je hoeft geen debiele Tiktok-dansjes te gaan doen. Laten we dat maar aan de jeugd overlaten.
Hoe grijp je de aandacht van potentiële klanten?
De oplossing voor het ‘Tiktokbrein’ en een verminderde focus van mensen bestaat uit 2 delen:
- Kant-en-klare content: zorg ervoor dat jouw advertenties snel en gemakkelijk te ‘verteren’ zijn. Geen lange teksten, geen lange en trage video’s. Snel en kort werkt het best.
- Variatie: Maak advertenties die jouw doelgroep vanuit verschillende invalshoeken benaderen.
Kort, snel en veel dus.
Niet 1 lange video, wel 10 korte video’s
Niet 1 lange tekst, wel 20 korte teksten
Niet 1 facebookpost, wel 100 kleine posts.
Van zodra een prospect interesse heeft in jouw oplossing, zal hij/zij zelf research doen. Ook dat is het voordeel/nadeel van deze tijd waarin veel informatie beschikbaar.
Maar het is aan jou als ondernemer om te zorgen dat die research de prospect tot bij jouw bedrijf leidt.
Die honger naar informatie van de prospect, kan jij oplossen door een buffet aan content voor te schotelen. Veel en gevarieerde content in plaats van 1 grote maaltijd.
Dus als jij vandaag 1 advertentie hebt lopen, doe er 3 extra.
Nu is het aan jou om hiermee aan de slag te gaan. Heb je al content of grote informatiekanalen lopen? Probeer deze op te delen in kleine hapjes. In plaats van 1 grote ‘advertentieatoombom’ te lanceren, stuur je kleine gerichte drones op pad.
Dus, ga heen en vermenigvuldig. Met uw advertenties uiteraard. Of op eender welke manier. Allemaal goed. Ik vermoed dat we allemaal verstandige volwassenen zijn.
Tot binnenkort,
Dieter.
PS: Als je wil weten hoe ik ‘advertentie-moeheid’ zou oplossen in jouw bedrijf, contacteer me gerust. Vul DIT FORMULIER in en een van onze teamleden zal jou contacteren om te zien of we een goede match kunnen zijn.