Hoe je nieuwe klanten aantrekt met advertenties – (deel 1)

Deel dit bericht op:

Tijdens mijn zoektocht naar ‘de magische formule’ voor adverteren, ontdekte ik hetvolgende:

De meeste advertenties zijn ronduit waardeloos.

Nu, vaak zijn ze hilarisch, of sterk informatief, of mooi esthetisch om naar te kijken.

Maar zolang reclames niet meer klanten binnenhalen, zijn ze nutteloos. Verkwisting van budget, weggooien van geld, tijd en moeite.

In dit artikel vertel ik je hoe jij goede advertenties kan schrijven die zorgen voor meer prospecten, meer klanten, meer verkopen.

Let’s go:

Allereerst: wat NIET te doen bij het maken van advertenties:

Een basisprincipe.

Als ik mijn product aan jou wil verkopen, eender welk product, zou ik:

  1. De clown uithangen zodat ik je snel kan laten lachen?
  2. Een schattige puppy of kitten op foto zetten om jouw portemonnee open te krijgen?
  3. Keihard en flitsende muziek en bewegingen gebruiken zodat jij bijna zou geloven dat je in de bioscoop zit?
  4. Vooral vaag blijven en rond de pot draaien over wat ik precies voor welke prijs wil verkopen?

Als je 4 keer NEE dacht, dan zijn we alvast goed begonnen.

Want dat is exact wat we NIET willen doen om iemand te overtuigen tot een aankoop van ons product.

Stap 1 voor een winnende advertentie

Dus wat doen we dan WEL?

We bekijken onze advertenties als professionele verkopers. Of Verkoopsters. Wat ook van toepassing mag zijn voor jou. Maar ik gebruik verkoper in mijn voorbeeld.

Stel je voor dat we een goede prospect voor ons product of onze dienst vinden, en we beslissen om een verkoper ter plaatse te sturen. Wat zou je willen dat hij zegt? Welke vragen moet hij stellen? Welke argumenten moet hij gebruiken om de potentiële klant te stimuleren tot actie?

We gebruiken ter illustratie een voorbeeld. We verkopen, kan alles zijn als voorbeeld, grasmaaiers.

Eerste vraag voor onszelf: ‘Wie zou een goede prospect zijn voor ons product?’

We houden het simpel: ‘iemand met een gazon in zijn tuin’ zou een goede prospect zijn.

Nu sturen we onze denkbeeldige verkoper naar de prospect. Wat gaat hij zeggen? Twee simpele dingen:

Wat dacht je van… <tromgeroffel>

  1. ‘Hallo, heeft u een gazon?’
  2. ‘Bent u tevreden over uw gazon?’

Zo, ons witte advertentie blad krijgt vulling.

Wanneer je een advertentie wil schrijven, is het altijd verleidelijk om naar een leeg kladblok te kijken. Een wit blad papier dat je recht in de ogen kijkt. Dat jou uitdaagt om het te vullen met iets nuttigs.

Net daarom houden wij het graag SIMPEL. We beginnen gewoon met te checken of de persoon in kwestie een goede fit zou zijn voor ons product/onze dienst. Hier nog enkele voorbeelden:

“Bent u een ondernemer en zou je graag meer verkopen?”

“Heeft u last van rugpijn?”

“Wilt u graag enkele kilootjes verliezen in de komende weken?”

“Wil je graag uw golfswing verbeteren”

“Wil je graag gemakkelijk en spontaan een leuke date leren kennen?”

We beginnen met dat paard dat in de gang staat simpelweg te benoemen. Wij houden het graag duidelijk, gewoon… Omdat we weten dat het werkt. Het gaat naar de essentie van de zaak. En dat is exact wat wij willen doen.

Eenvoud doet twee dingen:

  1. Prospecten die geen match vormen voor onze diensten worden afgeleid. Hierdoor besparen we onszelf vele verkoopgesprekken die op niets uitdraaien. De kunst van beter verkopen, begint bij het aantrekken van de juiste doelgroep. Als ondernemer heb je het al druk genoeg, daarom wil je iedereen die niet in jouw doelgroep valt ook uit jouw inbox weghouden.
  2. Prospecten die WEL tot jouw doelgroep behoren worden onmiddellijk aangesproken. Als jij kampt met rugklachten en jij ziet een advertentie die zegt: “Wil jij door het leven gaan zonder rugpijn?” … Dan ben je aangesproken. Jouw aandacht klikt vast.

En goede marketing is fundamenteel niets anders dan de juiste persoon te laten weten dat jouw bedrijf hem/haar kan helpen.

Dit is de meest fundamentele basis voor een winnende advertentie:

  • Hou het simpel en duidelijk, straight-to-the-point.
  • Zoek onmiddellijk de aandacht van de juiste doelgroep.

In deel 2 bouwen we verder op dit concept, en gaan we onze advertentie die magische ‘wauw-factor’ geven.

Tot binnenkort,

Dieter

Deel dit bericht op:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *